Odbyła się konferencja prasowa Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły: „Ryzykowna edukacja zdrowotna a sprawdzony WDŻ – głos ekspertów” ,z udziałem delegata KSLP dr n med. Małgorzaty Kępińskiej, w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski, Warszawa, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 6,
Wobec niepokojących zapowiedzi MEN dot. likwidacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie nauczyciele, lekarze, eksperci oświatowi i profilaktycy ukazali kluczowe znaczenie zachowania tego przedmiotu w polskiej szkole, wskazali na niebezpieczną zmianę paradygmatu mówienia o seksualności. Konferencja wykazała jaskrawo widoczne zagrożenia dla zdrowia ucznia, jakie mogą być skutkiem zaproponowanych w przedmiocie treści.
Konferencję poprowadziła pani Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności”, koordynator Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, przypomniała że po licznych protestach koalicja rządząca ogłosiła, że przedmiot edukacja zdrowotna w przyszłym roku szkolnym zostanie wprowadzony jako przedmiot nieobowiązkowy. Jednak w tym samym rozporządzeniu planuje się zlikwidować wychowanie do życia w rodzinie. – Pani minister nie przyznała racji protestującym i nie uznała konstytucyjnych praw rodziców. Swoją decyzję tłumaczyła tym, że szkoła potrzebuje przede wszystkim spokoju. Pod sprzeciwem skierowanym do MEN podpisało się blisko 100 organizacji społecznych, które domagają się poszanowania konstytucyjnych praw rodziców, rezygnacji z edukacji zdrowotnej i pozostawienia wychowania do życia w rodzinie w programie nauczania. Podkreśliła, że Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły wystosowała również list otwarty do premiera Donalda Tuska, w którym apeluje o interwencję w tej sprawie. WDŻ to przedmiot nauczany w szkołach już 25 lat, przez wykwalifikowaną kadrę, z dobrze przygotowanymi podręcznikami, pomocami dydaktycznymi, który jak wykazują badania naukowe, pełni ważną funkcję profilaktyczną, kształtuje postawę prorodzinną, prozdrowotną i prokreacyjną, co w dobie kryzysu demograficznego powinno być jednym z priorytetów polityki państwowej. Przypomniała, że likwidacja WDŻ i ograniczenie katechezy szkolnej spowoduje odpływ dużej grupy dobrze przygotowanych, wykształconych, a przede wszystkim promujących wartości moralne nauczycieli, natomiast studia w zakresie edukacji zdrowotnej jeszcze się nie rozpoczęły, ponieważ brakuje podstawy programowej, choć przedmiot ma ruszyć od września.
W wydarzeniu jako eksperci udział wzięli:
- Hanna Dobrowolska, ekspert oświatowy, koordynator Ruchu Ochrony Szkoły i Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
- dr Szymon Grzelak, założyciel i prezes Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, twórca programów profilaktycznych dla młodzieży autor licznych ekspertyz i raportów dla centralnych instytucji i agencji państwowych (m.in. MEN, IBE, ORE)
- dr n. med. Małgorzata Kępińska, lekarz specjalista neonatologii i pediatrii, Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Polskich
- Renata Krupa, pedagog, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie, współautorka programów wychowawczych i profilaktycznych szkoleniowiec z zakresu nauczania WDŻ
https://www.ratujmyszkole.pl/konferencja-krops-w-kai-3-02-2025/
Konferencja prasowa Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły KAI 3.02.2025 głos lekarzy.
Dr n. med. Małgorzata Kępińska, specjalista neonatologii i pediatrii, reprezentująca Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Polskich, podkreśliła, że nauczanie WDŻ realizuje dobry program edukacji seksualnej typu A, wprowadzony przez Amerykańską Akademię Pediatrii, który zakłada wychowanie dzieci i młodzieży w duchu odpowiedzialności, szacunku do życia i respektowania godności ludzkiej, co sprzyja zdrowiu psychicznemu i wychowaniu dzieci w duchu troski o zdrowie prokreacyjne, o którym w programie edukacji zdrowotnej nie ma ani słowa.
Promowany tam model edukacji seksualnej typu C przedstawia uczniom jedynie biologiczne aspekty edukacji seksualnej, kładzie nacisk na aspekty dotyczące zaspokajaniu popędów, własnej przyjemności, a pomija odpowiedzialność za siebie i drugą osobę, a także rodzicielski aspekt relacji.
Podkreśliła, że proponowana podstawa programowa edukacji zdrowotnej nie jest dostosowana do wieku dzieci, które w zbyt wcześnie otrzymują informacje o możliwości doświadczania doznań seksualnych. – To systemowa deprywacja dzieci i młodzieży pod przykrywką troski o zdrowie. W procesie wychowania sfera seksualna nie może być oderwana od całego systemu rodzinnego kulturowego i cywilizacyjnego – podkreśliła, dodając, że w przeciwieństwie do WDŻ edukacja zdrowotna przyczyni się do seksualizacji dzieci.
W programie pojawiają się odniesienia do orientacji psychoseksualnej, podkreślono że płeć może podlegać zmianom, mimo że na biologii uczniowie dowiadują się, że płeć jest cechą wrodzoną genetycznie. Brakuje troski o poszanowanie ludzkiego życia od momentu poczęcia, Program zachęca do stosowania środków antykoncepcyjnych bez informacji o ich szkodliwości oraz wiedzy o naturalnych metodach rozpoznawania płodności.
– W programie za to znalazło się przekazywanie bez komentarza tak zwanej wiedzy o orientacjach typu: homoseksualnej, aseksualnej, cis płciowość, trans płciowość To indoktrynacja zgodna z postulatami ruchów LGBT, która prowadzi do tragicznych następstw, dysforii płciowej, a niekiedy operacyjnej korekty płci, za cenę nieodwracalnych szkód na zdrowiu. Wnosimy o całkowite odrzucenie postawy programowej, która naraża dzieci na powikłania i będzie utrudniać budowanie rodzin i szczęśliwych małżeństw –
- https://www.radiomaryja.pl/informacje/ryzykowna-edukacja-zdrowotna-a-sprawdzony-wdz-apel-o-dymisje-barbary-nowackiej-ze-stanowiska-szefa-men/
- https://naszdziennik.pl/polska-kraj/313997,postawmy-na-wychowanie-do-zycia-w-rodzinie.html
- https://www.hli.org.pl/pl/news-pl/11766-konferencja-w-kai-ryzykowna-edukacja-zdrowotna-a-sprawdzone-wychowanie-do-zycia-w-rodzinie-wdz-glos-ekspertow
- https://www.niedziela.pl/artykul/109383/Agnieszka-Pawlik-Regulska-Wychowanie-do-Zycia-w-Rodzinie-WDZ-pelni-wazna-funkcje
Kontrowersje wokół edukacji zdrowotnej – głos ekspertów w Sejmie RP