26.06.2019 Wrażliwość sumienia lekarza XXI w. Dr Marzenna Koszańska

Ostatnie przed wakacjami spotkanie organizowane 26.06.2019 przez Oddział Mazowiecki bł. dr Ewy Noiszewskiej  KSLP w Kościele Środowisk Medycznych, w sali św.Rodziny poprowadził prezes Oddziału prof.Bogdan Chazan , relacjonując na początku przebieg międzynarodowego Kongresu pt. „Nauka w Służbie życiu”  w Rzeszowie, w którym uczestniczyło 8 osób z OM KSLP .  (nagrania wykładów i galeria zdjęć na stronie  http://kslpmazowsze.pl/?p=4315#more-4315 

     

Prof. Giuseppe NOIA, Centrum Perinatalnej Opieki Paliatywnej Świętej Matki Teresy z Kalkuty, Poliklinika Gemelli, Prezes Włoskiego Stowarzyszenia Katolickich Ginekologów i Położników, Rzym, Włochy, wygłosił wykład Perinatalna opieka hospicyjna w służbie daru życia. Doświadczenia z Kliniki  Gemelli.

   

   

Refleksję na temat WRAŻLIWOŚĆ  SUMIENIA LEKARZA XXI WIEKU  poprowadziła Dr Marzenna Koszańska, Vice-Prezes KLP OM.

  • Wrażliwość  lekarza kształtuje przede wszystkim rodzina a potem uczelnia i praca, kiedyś Akademia Medyczna obecnie Uniwersytet Medyczny. Dawniej wydziały lekarskie były przy Uniwersytecie, gdzie były jednocześnie wydziały np.filozofii, historii , prawa , filologii a więc student medycyny miał szansę zdobyć znacznie szersze wykształcenie i wrażliwość niż tylko wiedzę intelektualna , medyczną.
  • Praca lekarza obejmuje wiele problemów etycznych, wymagających rozeznania i decyzji sumienia, które powinno i musi być nieustannie kształtowane – nie tylko na okresie studiów- ale całego życia.
  • Etos pracy lekarskiej jest uporządkowany przez Kodeks Etyki Lekarskiej i Przysięgę Lekarską-w oparciu o przysięgę Hipokratesa, która obecnie niestety jest zmodernizowana.
  • wpływ na na wrażliwość mają standardy postępowania, które  obligują nas do pewnych określonych działań, pozornie zwalniają z indywidualnej decyzji. Co na to nasze sumienia w konkretnej sytuacji wobec pacjenta, wobec kontrowersyjnych metod leczenia?
  • Negatywny wpływ ma rozszerzająca się kultura śmierci-stwarzająca pozory pomocy kobiecie przez aborcje , starszym przez eutanazję. Tworzone są np. w Austrii KLiniki godnej śmierci.Wstrząsające wrażenie wywierają osoby korzystające z takich klinik , przekonanie,że postępują właściwie ,że dokonali dobrego wyboru.. Są próby wprowadzenia takich działań, procedur do Polski. Obecnie
  • Część decyzji medycznych dotyczących życia zaczynają przejmować sądy , ustalane prawa , odbierając lekarzom decyzję ich sumienia i wiedzy medycznej. Rodziny występują o skrócenie życia do sądu jeżeli lekarz odmawia zgodnie z sumieniem.  (np sprawa Terri Schiavo , https://www.mp.pl/etyka/kres_zycia/46412,historia-terri-schiavo-aspekty-etyczne-i-prawne-oraz-wnioski-dla-lekarzy  Vincenta Lambert https://jedenznas.pl/vincent-lambert-zwyciestwo-zycia-czy-tylko-odlozenie-wyroku/)  
  • Problemy etyczne generuje technicyzacja medycyny, umożliwiająca sztuczne przedłużanie życia, wejście w przestrzeń uporczywej lub daremnej terapii , przyczyniając się do cierpienia pacjenta  (o czym mówił u nas na spotkaniu doc. Dangel.) a nawet profanacji zwłok, często ze względu na nieumiejętność przekazania rodzinie ,że pacjent umiera.

Na koniec wspólnych rozmów i pożegnań wybrzmiała nagrana przez uczestniczkę Kongresu muzyka z Rynku Rzeszowskiego z Festiwalu kultur: