Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych apeluje do wszystkich obywateli – a w szczególności katolików – o liczny udział w głosowaniu. Podkreśla, że wybory to nie tylko akt obywatelskiego zaangażowania, ale także moralny obowiązek wynikający z troski o dobro wspólne.
Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych przypomina, że według nauczania Jana Pawła II prawdziwa demokracja musi opierać się na czterech filarach: godności osoby ludzkiej, niezbywalnych prawach człowieka, wolności zakorzenionej w prawdzie oraz trosce o dobro wspólne.
Godność osoby ludzkiej to fundament demokratycznego ładu. Papież nauczał, że tylko w oparciu o poprawne rozumienie człowieka możliwe jest zbudowanie sprawiedliwego państwa. Negowanie tej godności prowadzi natomiast do deformacji demokracji i grozi nowoczesnymi formami totalitaryzmu.
Prawa człowieka – takie jak prawo do życia od poczęcia, prawo do życia w rodzinie, do pracy oraz do wolności religijnej i obywatelskiej – muszą być respektowane w każdym demokratycznym państwie prawa. Jak wskazuje Jan Paweł II, prawo, a nie wola jednostek, powinno być najwyższym autorytetem w systemie politycznym.
Wolność i prawda to kolejne kluczowe pojęcia. Wolność pozbawiona zakorzenienia w prawdzie prowadzi do moralnego chaosu i egoistycznego wykorzystywania władzy. Gdy odrzuca się prawdę o człowieku i świecie, życie publiczne staje się zakładnikiem interesów, a demokracja traci sens.
Troska o wartości i dobro wspólne powinna przyświecać każdej działalności politycznej. Rada przypomina słowa Jana Pawła II: „Historia uczy, iż demokracja bez wartości łatwo przemienia się w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”.
Udział w wyborach obowiązkiem katolika. Mając na uwadze te nauki, Rada KEP ds. Społecznych wzywa obywateli, a szczególnie katolików, do odpowiedzialnego głosowania i wybierania kandydatów, którzy respektują zasady godnego i szczęśliwego życia społecznego. Pomocą w podjęciu przemyślanej decyzji ma służyć „Vademecum wyborcze katolika”, opublikowane przez Radę 21 września 2023 roku, dostępne na stronie Episkopatu. „Przypominamy, że udział w wyborach jest nie tylko powinnością obywatelską, ale też obowiązkiem katolika i każdego zatroskanego o dobro wspólne” – podkreślił bp Marian Florczyk, przewodniczący Rady ds. Społecznych, w komunikacie z 2 maja 2025 roku.
VADEMECUM WYBORCZE KATOLIKA
Wolne wybory są podstawową instytucją demokratyczną, pozwalającą obywatelom decydować o kierunku rozwoju wspólnoty politycznej. Ten doniosły akt, jak wszystkie inne działania katolików, powinien być inspirowany wiarą. Niniejszym dokumentem chcemy pomóc w podejściu do wyborów, które na różnych poziomach (samorządowym, krajowym, europejskim) będą odbywać się w najbliższych miesiącach. W związku z tym przypominamy podstawowe zasady, jakimi powinien kierować się katolik.
1. Uczestnictwo w wyborach Zaangażowanie i udział w wyborach stanowią dostępny dla każdego obywatela sposób realizacji „prawa i obowiązku” uczestnictwa w życiu społeczno-politycznym. Udział w wyborach jest obowiązkiem sumienia katolika. Jest to bowiem dowód podstawowego zaangażowania się „na rzecz dobra wspólnego, czyli dobra wszystkich i każdego”[1].
2. Znaczenie dobra wspólnego Dobro wspólne stanowi sumę wartości, dzięki którym człowiek, rodzina i społeczność mogą pełniej i łatwiej osiągnąć własną doskonałość[2]. Realizacja tak rozumianego dobra wspólnego może być zapewniona jedynie wtedy, gdy polityka oparta jest o „poprawną koncepcję osoby ludzkiej”[3]. Obowiązek wyborczy wymaga zatem odpowiedzialnych decyzji w oparciu o zasady ładu moralnego.
- 3. Wartości nienegocjowalne W tych sprawach, które dotyczą istoty porządku moralnego, prawy rozum nie pozwala na kompromisy[4]. W konsekwencji katolicy:
- a) opowiadają się bezwarunkowo po stronie prawa do życia od poczęcia do naturalnego kresu, które to prawo „stanowi fundament współżycia między ludźmi oraz istnienia wspólnoty politycznej”[5];
- b) z równą determinacją zabiegają o ochronę praw rodziny, opartej na monogamicznym małżeństwie osób przeciwnej płci. Uważają zatem za niedopuszczalne zrównanie z rodziną innych form współżycia[6];
- c) stoją na straży zagwarantowania prymatu rodziców w wychowaniu swoich dzieci[7];
- d) bronią wolności sumienia i wolności religijnej, stanowiącej „serce praw człowieka”[8];
- e) sprzeciwiają się budowaniu świata „tak, jakby Boga nie było”[9];
- f) są zaangażowani na rzecz wewnętrznego i zewnętrznego pokoju, będącego podstawowym warunkiem realizacji dobra wspólnego;
- g) troszczą się o etyczny kształt procesów gospodarczych, sprzeciwiając się „ekonomii, która zabija”[10].
Kwestie te stanowią zbiór zasad, które powinny być uwzględnione podczas podejmowania decyzji wyborczych. „Właściwie ukształtowane sumienie chrześcijańskie nie pozwala nikomu przyczyniać się przez oddanie głosu do realizacji programu politycznego lub konkretnej ustawy, które podważają podstawowe zasady wiary i moralności”[11].
4. Uznanie demokratycznych wyborów O ile obowiązkiem katolika jest udział w głosowaniu i oddanie głosu zgodnie z własnym sumieniem, o tyle w sytuacji, gdy społeczeństwo już dokonało demokratycznego wyboru – nawet jeśli jest on sprzeczny z preferencjami głosującego – należy uszanować jego wynik. W sytuacji, gdyby „sprawujący władzę ustanawiali niesprawiedliwe prawa lub podejmowali działania sprzeczne z porządkiem moralnym, to rozporządzenia te nie obowiązują w sumieniu”[12]. Sprzeciw katolika względem tak stanowionego prawa wynika jedynie z posłuszeństwa Bogu, a nie z racji politycznych.
5. Modlitwa za Ojczyznę Mając na uwadze rangę demokratycznych wyborów w budowaniu dobra wspólnego w oparciu o przypomniane zasady, prosimy wszystkich o podjęcie modlitwy w intencji naszej Ojczyzny.
- Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych, Warszawa, 21.09.2023
- [1] Jan Paweł II, Adhortacja Christifideles laici, nr 42; Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, nr 38.
- [2] Por. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes, nr 75.
- [3] Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, nr 46.
- [4] Por. Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, nr 4.
- [5] Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, nn. 2, 28.
- [6] Por. Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, nr 4.
- [7] Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, nr 4.
- [8] Jan Paweł II, Orędzie na XXXII Światowy Dzień Pokoju, 1999, nr 5.
- [9] Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa, nr 9.
- [10] Franciszek, Adhortacja Evangelii gaudium, nr 58.
- [11] Por. Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, nr 4.
- [12] Katechizm Kościoła Katolickiego, nr 1903.